Sweden Truckstops Lastbilsforum

Statoil Brändåsen, Din oas på resan, Vi finns där vägarna möts, i korsningen mellan E20 och riksväg 50. ProMotech AB säljer prestandahöjande samt emissionssänkande effektmoduler för dieselfordon. Med aktiv produktutveckling ser vi till att du får en så bra effektmodul som möjligt. showplate.se - Personliga skyltar. Vi bjuder på sugproppar om ni uppger kod: truckstop?? Fjärde upplagan av Stefan Anderssons Nostalgikalender är här. Succén från de tidigare kalendrarna fortsätter. Redan har de tidigare årgångarna blivit samlarobjekt och följs nu av 2010 års utgåva. Beställ nu för endast 200:- Tidingen Proffs för yrkestrafikanter NTY, Nätverket Tung Yrkestrafik

Aktuellt datum och tid: tor sep 09, 2010 19:31

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Den olagliga strejken fick ett lyckligt slut
InläggPostat: tis feb 10, 2009 12:43 
FoxyTrucker
Användarvisningsbild

Citera:
Transport har inte stått bakom sopåkarnas vilda strejk. Det är därför en lättnad att strejken nu är över.

- Jag ser positivt på det här. Nu kanske vi kan komma till en hållbar lösning för framtiden, säger Jim Lassinantti, ombudsman på Transports Stockholmsavdelning, till DN.se.

- Det här har varit besvärligt för Transport. Vi har inte kunnat ställa oss bakom en vild strejk, samtidigt som vi inte kan acceptera såna här lönesänkningar, fortsätter han.

Nu vill Transport se över kollektivavtalet i syfte att förhindra att liknande konflikter uppstår i framtiden.

- Vi måste se över vårat avtal så att inte arbetsgivarna ensidigt kan gå ut och sänka lönerna och dessutom höja arbetsbelastningen mitt under en avtalsperiod, säger Jim Lassinantti.

källa: DN, länk:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=882337

Helt klart har Transport något att fundera över till det är dags för nästa entreprenörsbyte genom upphandling.
Nu kan det som jag fetstilat vara klantigt formulerat eller felciterad alt. är jag bara trög i bollen.
Ett entreprenörsbyte som tar plats under avtalsförhandlingar och alltså inte mitt i en avtalsperiod kan få poängsystemet sopåkarna vill ha att kollapsa?
Fast det skulle aldrig kunna hända mitt i en avtalsperiod.

Ja, det är diskussionsunderlaget mina damer och herrar.

Inläggsrubrik: Re: Den olagliga strejken fick ett lyckligt slut
InläggPostat: tis feb 10, 2009 23:57 
FoxyTrucker
Användarvisningsbild

taget ur SvD:s närbilaga 090210

Citera:
Är kravet på fast månadslön borta nu?

– Man kan inte säga någonting, eftersom vi inte har startat diskussionerna. Jag vill inte föregå dem mer än att vi är beredda att diskutera de här frågorna förutsättningslöst, säger Hans-Göran Grännby.

Har ni inte lovat att poänglönesystemet ska vara kvar?

– Det har vi definitivt inte givit något löfte om. Det vi har lovat är att diskutera frågorna om löner och arbetsmiljö vidare, efter avslutad vild strejk.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/ar ... 448815.svd

Jaha, så var det med det.

Ska nog sluta förlita mig på allt som står i tidningar och på nätet.
Den här artikeln motsäger den föregående från DN.

Jag tycker iofs personligen att ackordet borde fasas ut.
Tror inte det är hållbart på lång sikt. Hälsan åsidosätts.

Ska bli intressant att följa det här i media om det hela inte bara dör av.
Just det här med belastningstak är väl inte så vanligt inom fler branscher?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]