Citera:
Transport har inte stått bakom sopåkarnas vilda strejk. Det är därför en lättnad att strejken nu är över.
- Jag ser positivt på det här. Nu kanske vi kan komma till en hållbar lösning för framtiden, säger Jim Lassinantti, ombudsman på Transports Stockholmsavdelning, till DN.se.
- Det här har varit besvärligt för Transport. Vi har inte kunnat ställa oss bakom en vild strejk, samtidigt som vi inte kan acceptera såna här lönesänkningar, fortsätter han.
Nu vill Transport se över kollektivavtalet i syfte att förhindra att liknande konflikter uppstår i framtiden.
- Vi måste se över vårat avtal så att inte arbetsgivarna ensidigt kan gå ut och sänka lönerna och dessutom höja arbetsbelastningen mitt under en avtalsperiod, säger Jim Lassinantti.
källa: DN, länk:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=882337Helt klart har Transport något att fundera över till det är dags för nästa entreprenörsbyte genom upphandling.
Nu kan det som jag fetstilat vara klantigt formulerat eller felciterad alt. är jag bara trög i bollen.
Ett entreprenörsbyte som tar plats under avtalsförhandlingar och alltså inte mitt i en avtalsperiod kan få poängsystemet sopåkarna vill ha att kollapsa?
Fast det skulle aldrig kunna hända mitt i en avtalsperiod.
Ja, det är diskussionsunderlaget mina damer och herrar.