>>>> Sweden Truckstops Lastbilsforum <<<<

Aktuellt datum och tid: mån apr 23, 2018 5:34

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 97 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Är du med i facket/A-kassa?
Endast A-kassa 19%  19%  [ 19 ]
Endast facket 3%  3%  [ 3 ]
Både facket och A-kassa 45%  45%  [ 45 ]
Nej, varken kassa eller fack 34%  34%  [ 34 ]
Antal röster : 101
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Är du med i facket?
InläggPostat: ons nov 12, 2008 20:48 

Jag de kan stämma Uffe
Nu kommer det tråkiga för regeringen när flera har sagt ifrån sig A-kassa o blir arbetslösa
Flera som får gå ifrån hus
Kan inte betala skulder
Personliga KKås

InläggPostat: ons nov 12, 2008 22:24 
Inaktiv
Användarvisningsbild

Uffe revben skrev:
Det som har hänt var nog en missräkning från regeringens sida. Dom hade nog räknat med att den höjda avgiften till A-kassan skulle leda till att folk lämnade facket och stannade i A-kassan. Nu blev det tvärtom, och den försvagning av facket som dom hade räknat med uteblev.

Det är ungefär det andra vettiga inlägget du gjort i fackföreningsavdelningen så här långt... ;)

Om jag får vara självgod så skrev jag inlägg redan innan valet -06 om hur borgarna ville luckra upp arbetsrätten om de kom till makten. Men ett antal prominenta figurer skrattade åt argumentet och hävdade att ALLT skulle bli så bra, bara borgarna kom till makten. Mats Odell skulle minsann bli infrastrukturminister och han hade minsann åkt lastbil förr, så nu jäklar skulle det bli high life. Men så fick Åsa "Centern" Torstensson den posten. Det finns väl ingen mer än Karin Svensson Smith som skulle kunnat fylla den platsen på ett sämre sätt...

Så här sitter vi nu... Fler och fler får sparken, men ändå hävdar alla att de minsann inte behöver någon fackförening, för de är sådana duktiga och självständiga cowboys. Det är bättre att klaga på SÅ, elaka speditörer och utländska åkerier. Som chaufför har man ju bara ansvar för sin bil, sina boots och sin Stetson. Allt annat får någon annan sköta. När det går åt helvete så är det samhällets fel...

Det är kanske inte så konstigt att chaufförsyrket har fått en så låg status..? Frågan är om det verkligen hade behövt bli på det sättet...

InläggPostat: tor nov 13, 2008 8:08 

Magnus skrev:
Uffe revben skrev:
Det som har hänt var nog en missräkning från regeringens sida. Dom hade nog räknat med att den höjda avgiften till A-kassan skulle leda till att folk lämnade facket och stannade i A-kassan. Nu blev det tvärtom, och den försvagning av facket som dom hade räknat med uteblev.

Det är ungefär det andra vettiga inlägget du gjort i fackföreningsavdelningen så här långt... ;)

Om jag får vara självgod så skrev jag inlägg redan innan valet -06 om hur borgarna ville luckra upp arbetsrätten om de kom till makten. Men ett antal prominenta figurer skrattade åt argumentet och hävdade att ALLT skulle bli så bra, bara borgarna kom till makten. Mats Odell skulle minsann bli infrastrukturminister och han hade minsann åkt lastbil förr, så nu jäklar skulle det bli high life. Men så fick Åsa "Centern" Torstensson den posten. Det finns väl ingen mer än Karin Svensson Smith som skulle kunnat fylla den platsen på ett sämre sätt...

Så här sitter vi nu... Fler och fler får sparken, men ändå hävdar alla att de minsann inte behöver någon fackförening, för de är sådana duktiga och självständiga cowboys. Det är bättre att klaga på SÅ, elaka speditörer och utländska åkerier. Som chaufför har man ju bara ansvar för sin bil, sina boots och sin Stetson. Allt annat får någon annan sköta. När det går åt helvete så är det samhällets fel...

Det är kanske inte så konstigt att chaufförsyrket har fått en så låg status..? Frågan är om det verkligen hade behövt bli på det sättet...

Klockren analys, Magnus

InläggPostat: lör nov 15, 2008 10:20 
Användarvisningsbild

intruder skrev:
Dragarpastorn har jag missuppfattat allt
"Då kanske man får fler medlemmar, det blev ju borgerlig seger i förra valet och just därför kanske det är många som hoppar av tex transportfacket.""
Det är väl A-kassan som har höjts o de beror på borgarna där av alla avhopp
Eller har jag fatta fel?? Det har väl inget med Transport o göra?

Det jag menade var att många reagerade på att en liten avg. av den årliga fackavg. går till Monas kassa. Där blev det mycket missnöje bland LO-medlemmar som röstade borgerligt. Och just därför inte vill vara med i facket (inkluderat mig). Det är en teori som jag har. Givetvis har väl den höjda A-kasse avg. bidragit till tappet av medlemmar.

Det finns en enkel lösning till att sänka fackavg. Genom att tex Metall, Transport m.m. skippar alla fjällstugor och liknande som man som medlem kan hyra med en liten rabatt. Sånt kostar, det finns säkert en massa annat onödigt också. Politiskt oberoende fackföreningar som håller på med enbart arbetsmiljö och schyssta villkor och inget annat är nog lösningen?

Våga gå ur facket! Du vet att 10 kr av fackavg. går till Måna

InläggPostat: lör nov 15, 2008 11:06 

Dragarpastorn skrev:
intruder skrev:
Dragarpastorn har jag missuppfattat allt
"Då kanske man får fler medlemmar, det blev ju borgerlig seger i förra valet och just därför kanske det är många som hoppar av tex transportfacket.""
Det är väl A-kassan som har höjts o de beror på borgarna där av alla avhopp
Eller har jag fatta fel?? Det har väl inget med Transport o göra?

Det jag menade var att många reagerade på att en liten avg. av den årliga fackavg. går till Monas kassa. Där blev det mycket missnöje bland LO-medlemmar som röstade borgerligt. Och just därför inte vill vara med i facket (inkluderat mig). Det är en teori som jag har. Givetvis har väl den höjda A-kasse avg. bidragit till tappet av medlemmar.

Det finns en enkel lösning till att sänka fackavg. Genom att tex Metall, Transport m.m. skippar alla fjällstugor och liknande som man som medlem kan hyra med en liten rabatt. Sånt kostar, det finns säkert en massa annat onödigt också. Politiskt oberoende fackföreningar som håller på med enbart arbetsmiljö och schyssta villkor och inget annat är nog lösningen?

Jag vill bara göra ett inlägg angående LO och Socialdemokraterna för att man ska förstå hur dem hänger ihop. Socialdemokratiska partiet bildades av LO´s fackföreningar för att man skulle kunna genomdriva sina mål politiskt som lagstadgad semester, god arbetsmiljö, LAS och andra sociala förbättringar. Det möte då av motstånd lik väl som idag och då det finns politiska partier som vill att göra saker mer "flexibelt"(till de sämre) måste facket ha en röst i politiken.

Sedan angående Monas "Kassa" vet jag inte vilka belopp det rör sig om per medlem, någon som kan komma med statistik? Men varför är de ingen som ifråga sätter borgliga partiers bidragsgivare och vilka dem är? och varför vill INTE det "nya arbetarpartiet" tala om vilka företag och orginisationer ger dem ett ekonomiska bidrag?

InläggPostat: mån nov 22, 2010 20:53 
Användarvisningsbild

Dragarpastorn skrev:
Det finns en enkel lösning till att sänka fackavg. Genom att tex Metall, Transport m.m. skippar alla fjällstugor och liknande som man som medlem kan hyra med en liten rabatt. Sånt kostar, det finns säkert en massa annat onödigt också.

Det låter som du har en djup insikt i de fackliga organisationernas verksamhetsberättelser. Kan du kanske dela med dig av lite av de siffror, som du stödjer dig, när du hävdar att där finns "en massa annat onödigt"?

InläggPostat: tis feb 01, 2011 22:52 

Jag har vart med i Metallettan när jag jobbade inom produktion.

Gick ur facket när jag blev egen inom Stadsbud i stor Stockholm då det inte var möjligt att vara med i facket som egen.

Jag är nu sedan 2år inte egen längre( läs konkurs) och med ingen tillsvidare anställning så är jag endast med i A-kassan.

Nu lite info som jag surt fick ta lärdom av när jag blev arbetslös och det är när jag ringer för att få A-kassan och talar om att jag vart med i metall 6år innan jag vart egen så kunde jag känna mig blåst på den in jobbade A-kassan.

Anledningen var att Moderaterna tog bort den möjligheten när de tog makten så där stod man tillbaka på ruta 1 igen.

Fick jobb och gick med i alfa kassan bara för att ha nån jäkla fallskärm om jag skulle bli arbetslös igen och det blev jag.

Har nu vart utan jobb ganska exakt 1år och får via jobb och aktivitetsstöd från af/försäkringskassan det jag skulle ha från A-kassan.

Nu till det roliga jag har tagit C-kortet ,ADR styckegods samt YKB via arbetsförmedlingen men inte får jag jobb för det?

Men skulle jag fixa ett jobb så skulle jag utan tvekan gå med i facket igen men just nu har jag ärligt inte den pengen att betala avgiften kvar varje månad då jag efter hyra ,räkningar och mat har ca 1000lappen kvar att leva på.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 97 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]