>>>> Sweden Truckstops Lastbilsforum <<<<

Aktuellt datum och tid: ons dec 12, 2018 11:21

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons mar 25, 2009 16:54 

Är det någon som har koll på vilka program till digitala färdskrivare som är prisvärda? Jag kollade på Färdskrivarbutiken och tyckte först det lät bra att det kompletta kitet var sänkt från 7700:- till 6800:-. Sen googlade jag lite på produktnamnet, Easytac, och hittade exakt samma kit för 337 euro från England.

Själva Easytac-programmet utan läsare kostar 3400:- från Färdskrivarbutiken men bara 113 euro i England.

Går det att hitta andra program i Sverige som importeras av någon som inte tar ut ocker-påslag? Man kanske helt enkelt ska köpa från en utländsk butik och strunta i de lokala ockrarna, vad tror ni?

InläggPostat: tor mar 26, 2009 11:18 

Ska väl inte finnas några hinder att ta hem detta genom beställa från utlandet, nu har jag bara handlat som privatperson och inte som företagare så jag vet inte hur det blir vid eventuella reparationer av nerladdningsutrustningen.

Ställer dom tillverkar färdskrivarna några krav på vilken utrustning som får lov att anslutas ?
Vilka krav har berörda myndigheter ?

InläggPostat: fre mar 27, 2009 16:02 

Jörgen Mattsson skrev:
Ska väl inte finnas några hinder att ta hem detta genom beställa från utlandet, ...

Det har du rätt i, inom EU är det bara att handla utan problem. Nu har jag kollat lite mer på det där och pratat med Novadata i England, som säljer EasyTac, och med EasyTacs tillverkare. Det finns inget svensk version av EasyTac, så det är exakt samma engelska program som säljs för 113 euro av Novadata som Färdskrivarbutiken vill ha 3400 kr för.

Jörgen Mattsson skrev:
...nu har jag bara handlat som privatperson och inte som företagare så jag vet inte hur det blir vid eventuella reparationer av nerladdningsutrustningen.

Ställer dom tillverkar färdskrivarna några krav på vilken utrustning som får lov att anslutas ? Vilka krav har berörda myndigheter ?

Hur färdskrivaren ska prata med nerladdningsutrustningen, 'downloadkey', är reglerat av EUs "COMMISSION REGULATION (EC) No 1360/2002", så alla downloadkeys funkar med alla färdskrivare och program. Det blev mycket googlande innan jag hittade rätt lag! Inga problem att köra med en Siemens eller vilken svensk-köpt nyckel som helst, m a o.

Samma downloadkey som Novadata säljer för 187 euro kostar förresten 4300:- på Färdskrivarbutiken :shock:, annars hittar man ju andra så'na för runt 2500:- här hemma.

InläggPostat: fre mar 27, 2009 16:35 

Du gör ett gott efterforskningsarbete Maria :) Alltid trevligt när folk det där lilla extra.

Med den infon du har skaffat så borde det i princip bara vara att köpa hem grejerna ifrån det EU-land som säljer det billigast :)

En stilla undran.
Kan företagare dra av momsen på det man köper utomlands ? Momsen finns väl i varje land men den varierar i storlek.

InläggPostat: fre mar 27, 2009 22:52 

Jörgen Mattsson skrev:
Du gör ett gott efterforskningsarbete Maria :) Alltid trevligt när folk det där lilla extra.

Med den infon du har skaffat så borde det i princip bara vara att köpa hem grejerna ifrån det EU-land som säljer det billigast :)

En stilla undran.
Kan företagare dra av momsen på det man köper utomlands ? Momsen finns väl i varje land men den varierar i storlek.

Kul att det uppskattas :)!

Jag frågade husets 'ekonomi-tomte' och fick en länk till http://www.skatteverket.se/blanketterbr ... 04581.html , sidan 9. Inom EU ger man sitt momsreg-nummer till säljaren, så tar de bort momsen och anger att varan är såld på export. Man får nog ringa säljaren om det, men det går ju lätt med lite skolengelska.

InläggPostat: sön nov 18, 2012 20:25 

BigDieselMama skrev:
Är det någon som har koll på vilka program till digitala färdskrivare som är prisvärda? Jag kollade på Färdskrivarbutiken och tyckte först det lät bra att det kompletta kitet var sänkt från 7700:- till 6800:-. Sen googlade jag lite på produktnamnet, Easytac, och hittade exakt samma kit för 337 euro från England.

Själva Easytac-programmet utan läsare kostar 3400:- från Färdskrivarbutiken men bara 113 euro i England.

Går det att hitta andra program i Sverige som importeras av någon som inte tar ut ocker-påslag? Man kanske helt enkelt ska köpa från en utländsk butik och strunta i de lokala ockrarna, vad tror ni?

Jag kör ibland extra och behövde kunna ladda ner själv.
Jag köpte hem program från Globofleet, och sedan en enkel kortläsare från lämplig databutik.
Har precis börjat testa, verkar fungera smidigt.
Programmet på engelska, priser i svenska kronor.
Pris under tusenlappen !

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]