>>>> Sweden Truckstops Lastbilsforum <<<<

Aktuellt datum och tid: tis okt 23, 2018 9:04

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
InläggPostat: mån nov 10, 2008 0:11 
Inaktiv
Användarvisningsbild

Jag förstår inte det här snacket med att man känner sig kränkt av att blåsa i ett alkolås. Har man inget att dölja så kan det väl inte vara så farligt? Personligen tycker jag att det skulle komma som standard i alla fordon, för då snackar vi om ett stort steg mot nollvisionen.

InläggPostat: mån nov 10, 2008 0:14 

Uffe revben skrev:
Jag förstår inte det här snacket med att man känner sig kränkt av att blåsa i ett alkolås. Har man inget att dölja så kan det väl inte vara så farligt? Personligen tycker jag att det skulle komma som standard i alla fordon, för då snackar vi om ett stort steg mot nollvisionen.

håller med. känns rätt fjolligt av dom som känner sej kränkta av en elektronisk pryl som är till för att rädda liv .....

InläggPostat: mån nov 10, 2008 0:15 

Uffe revben skrev:

Jag håller med. På posten där jag tidigare arbetade. Fick man ge oförberedda urin-prov. För att se att ingen missbrukade droger eller alkohol.

InläggPostat: mån nov 10, 2008 0:26 

Läste i en tidning här om dan att det är värre med dom påtända förare lätt o missa i en kontroll
Så alkolås lär inte hjälpa mot piller trilare
Men som säger varför inte alkolås i alla nya fordon

InläggPostat: mån nov 10, 2008 0:28 
Användarvisningsbild

Jörgen Carlsson skrev:
vgs_allen skrev:
Förstår inte varför det skulle vara förnedrande med att arbetsgivaren sätter in alkolås. Vi beställer alla nya bilar med alkolås. Först instalera vi i dem gamla pga krav från vägverket vid vägarbeten. Ingen chaufför har kommit och känt sig anklagad för att backa som en kratta när jag har installerat backkamera. Aldrig någon som protesterat mot alkolåset

Med vilken rätt tar sig arbetsgivaren, med fackets godkännande, att utföra kroppsbesiktingar? Har de, arbetsgivarna, facket och vägverket, polisbefogenheter?
Varför kan inte jag gå ut med en dräger på gator och torg för att utföra kroppsbesiktingar på individer som kör motorfordon? Svaret är att jag har inte polismans befogenheter, vilket arbetsgivare, fackförening och vägverket inte heller har.

nu börjar diskussionen bli dum, kroppsbeiktningen inför ett lämplighetsintyg till ett C eller CE-kort är den oxå åt helvete..? kanske ska skicka ut såna som är blinda i trafiken oxå..?

alkolås i alla motordrivna fordon, skit i nyckeln, starta med andedräkten...

det är märkligt att folk är så negativa till alkolås, vad är man rädd för? röd lampa?

skulle aldrig falla mig in att sätta mig bakom ratten med tveksamhet men jag tror att många gör det, ligger man då på fel sida så är det väl bra med en röd lampa...

InläggPostat: mån nov 10, 2008 1:19 
Användarvisningsbild

Torparn,
Man kan väll få ha en avvikande synpunkt mot den gängse? Jag är en kritisk typ och ifrågasätter en hel del som jag inte tycker är riktigt rätt.

Att man skall uppfylla vissa medisinska och fysiska krav för att få ett lämplighetsintyg för aktuell behörighet utförs av läkare som har fått den befogenheten, precis som läkaren bedömmer om man är lämplig att fortsättningsvis få ha kvar högre behörigheter vid den återkommande hälsokontrollen med början vid 45 års ålder för oss som har C,CE,D,DE. Det är jag positiv att det är så och jag skulle gärna se att det gällde för alla som har körkort, om det så bara är traktorkort.

Ut med poliser på vägar, gator och torg. Inne på stationen kan de inte utföra utandningsprov, pupillundersökning på sprutinjeserare och pillerknaprare och i övrigt lägga tillbaka ribban på rätt nivå för trafikregler och beteenden.

Åter till mina frågor ovan. :wink:

mvh

InläggPostat: mån nov 10, 2008 9:16 

vgs_allen skrev:
Förstår inte varför det skulle vara förnedrande med att arbetsgivaren sätter in alkolås. Vi beställer alla nya bilar med alkolås. Först instalera vi i dem gamla pga krav från vägverket vid vägarbeten. Ingen chaufför har kommit och känt sig anklagad för att backa som en kratta när jag har installerat backkamera. Aldrig någon som protesterat mot alkolåset

Vad har ditt företag för handlingsplan när någon blåser rött ?

Jag känner rent spontant att mig gör det inget om jag ska behöva visa att jag är nykter när jag kör lastbil, tanken och idén bakom det hela har goda syften. Men samtidigt så undrar jag om vi inte säger ja till saker för fort ibland. Man drar den gamla klyschan "har man inget att dölja så behöver man inte vara rädd !"

InläggPostat: lör sep 18, 2010 20:57 
Användarvisningsbild

Jag har alkolås i bilen jag kör. Det stör inte mig att jag måste blåsa i den innan jag startar bilen.

Det skulle gärna få vara standard i alla nya tyngre fordon.

InläggPostat: sön sep 19, 2010 10:34 

Tycker det ska vara alkolås i alla nya bilar oavsett storlek.

De uppgifter som finns från bl a VTI, gör gällande att det varje dag på våra vägar rullar ca 14 000 påverkade förare. Har svårt att tro alla skulle vara tunga yrkesförare.

Och visst, "piller-trillare" ÄR svårare att komma åt, men inte omöjligt. Fast då ska man ytterligare "inkräkta" (?) på personlig integritet i det att man vid poliskontroll ska kunna uppmanas lämna urinprov.

InläggPostat: sön sep 19, 2010 21:41 

Jag har kört bilar med alkolås och tycker bara det tar tid och skapar irritation.
Jag som drack 2001 som senast har verkligen inget att vara rädd för när det gäller sådant, men jag tycker det är skit att jag ska behöva bevisa att jag är nykter 5-10 gånger om dagen.
Jag tycker det skulle vara riktigt kännbara straff på fyllekörning istället.
Jag tror att om man blivit av med körkortet i ett par år som minst skulle det nog avskräcka en hel del.

Och Jag tycker inte det är så stor skillnad på ett utandningsprov och ett urinprov, jag hade gärna gjort det vid varje kontroll istället för att ha alkolås i bilen.

Jag vet inte om det bara är jag, men när jag ser någon sitta och blåsa för att kunna starta sin bil så väcks det en undran huruvida personen i fråga fått det som krav efter en fyllekörning eller om det är av någon annan anledning.

InläggPostat: tor sep 23, 2010 8:54 

AndersL skrev:
Jag vet inte om det bara är jag, men när jag ser någon sitta och blåsa för att kunna starta sin bil så väcks det en undran huruvida personen i fråga fått det som krav efter en fyllekörning eller om det är av någon annan anledning.

Nej det tror jag inte folk går och tänker - kanske när det rör sig om personbil, men inte vid tunga fordon då fler börjar ställa krav på alkolås och gröna fordon vid anlitande av transportbolag.

Däremot kan jag hålla med dig om hårdare straff, tycker det daltas lite väl med rattonykterhet när de får tillbaka körkortet så fort.

InläggPostat: tor sep 23, 2010 9:15 

niklasp skrev:
AndersL skrev:

Nej det tror jag inte folk går och tänker - kanske när det rör sig om personbil, men inte vid tunga fordon då fler börjar ställa krav på alkolås och gröna fordon vid anlitande av transportbolag.

Däremot kan jag hålla med dig om hårdare straff, tycker det daltas lite väl med rattonykterhet när de får tillbaka körkortet så fort.

Ja, om man tänker sig tanken att vakna dagen efter man ställt till en olycka på grund av att man har kört full så hade nog jag i alla fall inte velat köra bil på länge, säg om man gör en sån grej som "horvart rudolf" på E4'an så tycker jag det vore lämpligt att cykla till jobbet resten av livet, om man ens borde släppas ut i det fria under ens livstid.
Det är enligt mig helt försvarslöst att göra så.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=327626

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]