Sweden Truckstops Lastbilsforum

Statoil Brändåsen, Din oas på resan, Vi finns där vägarna möts, i korsningen mellan E20 och riksväg 50. ProMotech AB säljer prestandahöjande samt emissionssänkande effektmoduler för dieselfordon. Med aktiv produktutveckling ser vi till att du får en så bra effektmodul som möjligt. showplate.se - Personliga skyltar. Vi bjuder på sugproppar om ni uppger kod: truckstop?? Fjärde upplagan av Stefan Anderssons Nostalgikalender är här. Succén från de tidigare kalendrarna fortsätter. Redan har de tidigare årgångarna blivit samlarobjekt och följs nu av 2010 års utgåva. Beställ nu för endast 200:- Tidingen Proffs för yrkestrafikanter NTY, Nätverket Tung Yrkestrafik

Aktuellt datum och tid: tor sep 09, 2010 4:58

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bli chaufför?
InläggPostat: mån sep 10, 2007 18:59 

Hej!

Efter att länge funderat kring chuafförsyrket har jag nu bestämt mig för att ta CE-körkort, detta besluts stärktes ytterligare av att man nyligen hört vilken brist det är på yrkesförare. Men min fråga är; är det verkligen så stor brist på chaufförer som man hör?

Anledningen till att jag frågar är att jag lite i förväg hört mig för hos några åkerier (dock sagt att jag har CE-körkort) och samtliga har sagt att dom inte har behov av några chuafförer. Då blev jag självklart fundersam är det verkligen värt att satsa på chaufförsyrket? Saknas det verkligen chaufförer och finns det verkligen goda jobbmöjligheter eller är det jag som kollat med "fel" åkerier?

Tacksam för svar

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 10, 2007 21:12 
Moderator
Användarvisningsbild

det beror väldigt mycket på var åkerierna ligger... i storstadsregionerna är det akut brist på duktiga chaufförer, men kan tänka mig att behovet är lägre på mindre orter..

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 10, 2007 21:17 

Du bor i Örebro precis som jag och här finns det gott om jobb. Kanske inte så himmla mycket på annonser men via kontakter och samtal med åkerier. Ett bra sätt att "visa upp dig" är att ha praktik på ett företag du tycker verkar intressant. Tar du korten via AF så ingår det praktik i utbildningen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 10, 2007 22:09 

Problemet eller vad man ska säga, är att jag inte tar korten via arbetsförmedlingen utan betalar allt själv :cry: , annars via praktik hade det som sagt varit lättare, sen är väl problemet att jag inte har några som helst kontakter inom transportbranschen. Nåväl man får försöka lite mer, blev bara lite fundersam om det verkligen var en så stor brist.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 10, 2007 22:29 
Användarvisningsbild

När jag sökte jobb så behövde dom ingen chaufför för tillfället men jag lämnade telnr och det dröjde inte länge förän åkarn ringde och erbjöd mig jobb. Jag tog mitt C i lumpen och släpet privat och det har inte varit några problem.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 11, 2007 10:02 
Inaktiv
Användarvisningsbild

Många bemanningsföretag och lotsfirmor behöver ju alltid folk... Även om det kanske inte är något jätteskoj jobb, så kan det ju vara en början. Det brukar ju vara lite lättare att få ett jobb man vill ha om man redan har en anställning.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 11, 2007 17:23 
Användarvisningsbild

Jobb finns!
Största problemet som jag ser det är att ytterst få åkare vågar satsa på oerfarna chaufförer.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 11, 2007 17:34 

När man betalar för sitt egna tunga körkort så borde det vara ett bra plus.
Körskolan borde på nåt sätt kunna ge en bra vink till åkaren om personen verkar bra eller dålig som chaufför, eller ?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 11, 2007 18:16 

Andersson skrev:
Jobb finns!
Största problemet som jag ser det är att ytterst få åkare vågar satsa på oerfarna chaufförer.

Fast egentligen behöver inte erfarenhet göra en chaufför så mycket bättre, jag menar en "gröngöling" kan trots allt komma att bli en mycket bättre medarbetare än en som varit med i 10-20 år. Men å andra sidan förstår jag tveksamheten gentemot oerfarna chaufförer, skulle jag vara åkare skulle säkert också vara tveksam till att lämna över ett dyrbart ekipage till någon som knappt kört en mil på egen hand.

Jörgen Mattsson skrev:
När man betalar för sitt egna tunga körkort så borde det vara ett bra plus.
Körskolan borde på nåt sätt kunna ge en bra vink till åkaren om personen verkar bra eller dålig som chaufför, eller ?

Jo jag hoppas att det kan ses som ett plus, det är ju trots allt bättre att välja någon som själv betalat sitt körkort än t ex någon som via arbetsmarknadsåtgärder "tvingats" in i att köra och därmed sannolikt även saknar motivation till yrket, dock bara en teori.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 13, 2007 20:35 
Användarvisningsbild

Jobb finns!

Jag var lika osäker som du i våras när jag inte visste om jag hade någon som ville ha mig eftersom jag var alldeles superny. Men jag gick in på gula sidorna och letade efter åkerier av alla dess slag, skrev ett brev eller mail till dom där det stod om mig (inget CV utan ett mer personligt brev) så skickade jag det till massor av företag runt om. Jag har väl fått ca 5-10 possitiva svar och även om jag har jobb nu så har jag sagt att jag gärna tar deras telefonnummer för man vet ju aldrig hur det ser ut om några år för mig och då kan jag ju alltid ringa och fråga "Frågan är fri och det är inte säkert att man tycker om svaret"

Ett annat tips... som funkat för mig... Jag har åkt med en dag i veckan för att lära mig jobbet under våren mest i södra sthlm och då har det visat sig att åkare har sett mig på tippar och så och tycker att jag verkar trevlig så ibland kommer det fram nån äldre man och frågar efter många om och men om jag skulle kunna tänka mig att köra för honom :)
Dvs. jag är en levande reklampelare :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 28, 2007 17:08 
Användarvisningsbild

jag är just nu mitt uppe i min utbildning till yrkesförare och denna vecka som har varit har jag praktiserat på ett åkeri som kör för ica här i västerås och man har ju försökt att "visa upp sig"så man får väl hoppas att man får nåt erbjudande i alla all fast man känner sig lite gammal ibland när man åker med en kille som är 22 år och jag är 37 år :shock:
dom säger att det finns massor med jobb är i västerås men det är nästan omöjligt att få nått utan att känna rätt personer men jag får väl ta och ringa runt efter nyår och visa att jag finns

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 28, 2007 17:20 
Användarvisningsbild

silverwolf skrev:
dom säger att det finns massor med jobb är i västerås men det är nästan omöjligt att få nått utan att känna rätt personer men jag får väl ta och ringa runt efter nyår och visa att jag finns

Jag tror att ett personligt besök ger bättre resultat.
Lycka till och välkommen in i branschen...

/Mats

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 28, 2007 18:41 
Användarvisningsbild

Citera:
Jag tror att ett personligt besök ger bättre resultat.
Lycka till och välkommen in i branschen...

/Mats

jo det har du rätt i jag skall ta och göra det
tack för tipset

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 29, 2007 5:17 

vad jag har uppfattat det som så är det lite olika hur åkerierna ser på om man är ny eller inte..
en del åkerier tar enbart in "gröngölingar" för då kan dom "forma" och lära upp dom till att jobba som åkeriet vill..
medans andra åkerier ser det som en stor risk att anställa "gröngölingar"

sedan har jag också märkt att det spelar lite roll om var man gått sin utbildning eller tagit kortet någonstans..
finns en utbildning på komvux i halmstad på ett halvår där man får ce plus allt extra och hjullastare och truck..
personer får då sitt c kort efter endast 6 timmar bakom ratten..
personerna har inte själva känt sig färdiga.. men det är känt i halmstad och runt om kring så det är inte många som anställer dom.. inte sagt att dom är sämre chaufförer för det men det visar lite att det ska utbildas chaufförer så snabbt nu så det spelar ingen roll om dom är trafiksäkra eller inte bara dom får sitt körkort..

detta är min uppfattning av det efter att pratat med både elever som gått sån utbildning och åkerier som provat på dom chaufförerna..

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 29, 2007 9:00 

Det är inte svårt att få jobb som chaufför om man har lite kontakter och ett bra rykte. Kruxet är att få kontakterna så att man får köra så att man kan få ett bra rykte.

Jag gick själv på komvux och utbildade mig till yrkeschaufför och fick sommarjobb på min praktikplats. Började där innan jag ens gått klart skolan. Efter att jag fick mitt CE har jag inte varit utan jobb en dag. Efter att mitt sommarjobb tog slut så sökte jag tre jobb, fick två och var välkomen på en vidare intervju på det tredje men då hade jag redan tackat ja till ett av de andra jobben.

Mitt tips är att du åker med hos någon åkare även om du inte har praktik. Du kan ju fråga om du får åka med och se lite hur det funkar i verkligheten. Nu vet ju inte jag vad du har för erfarenhet av branchen men har du ingen så kan det vara nyttigt att följa med och se hur det går till med lastning/lossning. Det är ju mycket med det här med lastsäkring och fraksedlar som inte är så lätt om man inte har någon erfarenhet. Då lär du ju dessutom känna folk i branchen och det underlättar något otroligt när man söker jobb.

Klart att du ska bli chaufför, det är ju världens roligaste jobb! :D
Lycka till!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]