Kenfo skrev:
jipp,.,. Så var det där med boggie, eftersom det är en tandemboggie, på bilen så sitter det en knapp med boggie märke, lyser gult vid inkoppling. Jag trycker på knappen och jag tycker inte det händer något.. som sagt så går det inte att hissa boggien, ligger alltid i mot. Fråga är: vad SKA hända när jag trycker på boggieknappen??. Ska jag använda den när jag kör med lass ??.
Har även en annan knapp som det står dumpa luft ??? när då ?

Luftfjädrad eller bladfjädrad bakände på bilen?
"Regeln" är vällan att en tandemboggie skall ha alla hjulen i backen för max drivning, det är det som är finessen med en tandem.
Men man kan minska vändradien genom axeltrycksfördelning. När du trycker på knappen så skall det ske en tryckfördelning till den främre drivaxeln. Men detta bör bara gå att utföra om första diffläget är ilagt, annars kommer ju hela drivkraften försvinna ut till det hjul som har minst tryck mot marken, något av hjulen på den bakre axeln o normalt det högra, och då tar det stann.
Med lastad bil? Jag använde aldrig den funktionen med last för att inte överbelasta fjädringen i onödan utan endast tomma när det var trånga vändplatser för att underlätta vändningsmanövern, man kortar upp "hjulbasen" helt enkelt.
Lite tidsbrist just nu, men tittar in senare.
mvh