Sweden Truckstops Lastbilsforum

Statoil Brändåsen, Din oas på resan, Vi finns där vägarna möts, i korsningen mellan E20 och riksväg 50. ProMotech AB säljer prestandahöjande samt emissionssänkande effektmoduler för dieselfordon. Med aktiv produktutveckling ser vi till att du får en så bra effektmodul som möjligt. showplate.se - Personliga skyltar. Vi bjuder på sugproppar om ni uppger kod: truckstop?? Fjärde upplagan av Stefan Anderssons Nostalgikalender är här. Succén från de tidigare kalendrarna fortsätter. Redan har de tidigare årgångarna blivit samlarobjekt och följs nu av 2010 års utgåva. Beställ nu för endast 200:- Tidingen Proffs för yrkestrafikanter NTY, Nätverket Tung Yrkestrafik

Aktuellt datum och tid: tor sep 09, 2010 5:25

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: tandem?? Boggie???
InläggPostat: sön mar 14, 2010 14:08 

Hej, har köpt en fh16-98 med tandemdrift, har (tror jag) förstått att första läget så driver båda axlarna men är ej diffade.
I andra läget så diffar man 1-2 axel (driver lika). I tredje läget så diffar man allt (100% drivning på båda axlar och sida)
Har en knapp med sänkning/höjning av boggie, hur fungerar den på en sådan bil, ska jag använda den vid lass?, sista axeln
går ju inte att hissa, den ligger alltid mot, "1 lastbil,nytt körkort" :roll:

Inläggsrubrik: Re: tandem?? Boggie???
InläggPostat: sön mar 14, 2010 14:34 

Körde en tandemdragare för några år sedan FH12 -02. I första läget drev bara den bakre axeln, i andra läget kopplades driften in till den främre och i sista läget spärrades båda axlarna. Den var även utrustad med 2 hydraulkolvar som drog upp sista axeln för att kunna få lite högra drivtryck. Den funktionen var kopplad så att det bara fungerade när driften till bägge axlarna var inkopplad. Följden blev att när trailern var tom så hasade bakre axeln på backen och det var lite lättare att ta sig in på trånga utrymmen.

InläggPostat: sön mar 14, 2010 21:06 
Site Admin
Användarvisningsbild

Kenfo skrev:
Hej, har köpt en fh16-98 med tandemdrift, har (tror jag) förstått att första läget så driver båda axlarna men är ej diffade.
I andra läget så diffar man 1-2 axel (driver lika). I tredje läget så diffar man allt (100% drivning på båda axlar och sida)
Har en knapp med sänkning/höjning av boggie, hur fungerar den på en sådan bil, ska jag använda den vid lass?, sista axeln
går ju inte att hissa, den ligger alltid mot, "1 lastbil,nytt körkort" :roll:

Läs mera på : viewtopic.php?f=24&t=1242&hilit=tandem

InläggPostat: mån mar 15, 2010 23:31 

jipp,.,. Så var det där med boggie, eftersom det är en tandemboggie, på bilen så sitter det en knapp med boggie märke, lyser gult vid inkoppling. Jag trycker på knappen och jag tycker inte det händer något.. som sagt så går det inte att hissa boggien, ligger alltid i mot. Fråga är: vad SKA hända när jag trycker på boggieknappen??. Ska jag använda den när jag kör med lass ??.
Har även en annan knapp som det står dumpa luft ??? när då ? :roll: :?:

InläggPostat: tis mar 16, 2010 7:11 
Användarvisningsbild

Kenfo skrev:
jipp,.,. Så var det där med boggie, eftersom det är en tandemboggie, på bilen så sitter det en knapp med boggie märke, lyser gult vid inkoppling. Jag trycker på knappen och jag tycker inte det händer något.. som sagt så går det inte att hissa boggien, ligger alltid i mot. Fråga är: vad SKA hända när jag trycker på boggieknappen??. Ska jag använda den när jag kör med lass ??.
Har även en annan knapp som det står dumpa luft ??? när då ? :roll: :?:

Luftfjädrad eller bladfjädrad bakände på bilen?

"Regeln" är vällan att en tandemboggie skall ha alla hjulen i backen för max drivning, det är det som är finessen med en tandem. :wink:
Men man kan minska vändradien genom axeltrycksfördelning. När du trycker på knappen så skall det ske en tryckfördelning till den främre drivaxeln. Men detta bör bara gå att utföra om första diffläget är ilagt, annars kommer ju hela drivkraften försvinna ut till det hjul som har minst tryck mot marken, något av hjulen på den bakre axeln o normalt det högra, och då tar det stann.

Med lastad bil? Jag använde aldrig den funktionen med last för att inte överbelasta fjädringen i onödan utan endast tomma när det var trånga vändplatser för att underlätta vändningsmanövern, man kortar upp "hjulbasen" helt enkelt.

Lite tidsbrist just nu, men tittar in senare.
mvh

InläggPostat: tis mar 16, 2010 17:06 

Okey, sammanfattning: tryck på knappen (boggie)när båda axlar är diffade med varandra för att få tex mindre svängradie,
behöver inte vara på vid lass. 1 axeln får mer tryck genom att 2 blir lättare eller hur ??. Men knappen som det står airdump på :?: :?: vad gör den,, många fler frågor kommer :lol: hej

InläggPostat: tis mar 16, 2010 20:01 
Användarvisningsbild

Det skiljer på hur axeltrycksfördelningen är konstruerad mellan en bladfjädrad och luftfjädrad bil.

Luftfjädrad är en enkel lösning, man dumpar bara luften i bälgarna för bakre tandemaxel. Det kan du kolla om du har en luftfjädrad bakände.

Bladfjädrad är lite mer kompliserad och tyngre. Över axlarna och under flaket så är det plaserat en luftbälg som när man vill ha fördelning fylls med luft. Här brukar lösnigen vara en knapp som man måste hålla intryckt för att bälgen skall fyllas, släpper man knappen slutar påfyllningen. När knappen förs tillbaka till sitt 0-läge så dumpas luften.

En sådan bälg har exploderat för mig. Kan väll säga att man behövde inte tvätta runt kardanerna, det vart rent!

Airdumpknappen, kan den ha varit till något på nått släp? För det behövs bara två knappar, en till diffspärren och axeltrycksfördelningsknappen.

Om man tänker så här när man har lass, 18ton på boggien och man då använder axeltrycksfördelningen så blir det rätt häftig belastning på fjädringen för främre tandemaxel.

InläggPostat: ons mar 17, 2010 0:41 

Bladfjädrar på denna, trycker jag på air dump knappen så dumpar den luft (det hörs) men den gör bara det när jag diffat båda axlarna 1&2. Knappen är på eller av, finns inget annat läge. :roll: ???

InläggPostat: ons mar 17, 2010 7:09 
Användarvisningsbild

Ok, de har löst manövreringen av bälgen med två knappar, går ju att göra så med.

"...diffat båda axlarna 1&2?"
Med det menar du mellandiffen, eller fulldiff och helspärrad?

Dumpa luften ur bälgen skall gå att göra när som, om jag minns rätt. De är några år sedan jag åkte bladfjädrat.

InläggPostat: ons mar 17, 2010 21:06 

Mellan diffen, har inte provat fulldiffat. Det är bara en knapp för airdump och den har bara 2 lägen (av eller på).
har provat som sagt utan mellan diff men då dumpade den ingen luft, provade med mellan diff, då dumpar den.
det kommer mer!!!! huujjj

InläggPostat: ons mar 17, 2010 22:32 
Användarvisningsbild

Då ska du se att du kommit på hur det fungerar med axeltrycksfördelare, det är alltså ingen boggielyft i den bemärkelsen att hjulen lyfts från marken. :wink:

Har man ingen diff ilagd så skall det inte gå att fylla bälgen med luft och därmed ingen luft att dumpa.

Ja det är bara att hojta till, någon brukar kunna ge tips och svar.

Ha de gött och kör lugnt :!:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]