>>>> Sweden Truckstops Lastbilsforum <<<<

Aktuellt datum och tid: sön jul 22, 2018 16:28

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Arbetstider
InläggPostat: mån jan 19, 2009 19:08 

Är det lagligt att tvinga en att jobba 13 timmar om dagen.
Jag vet att man få jobba 13 timmar om man jobbar mellan 05.00-19.00.
När jag började det här jobbet så började jag 05.00 och kunde göra kväller mellan 17.00 och 19.00och ändå hinna hem tidigt dag 2.
Nu i december så har jag fått en massa nya leveransställen.
Så nu måste jag jobba till 19.00 och kommer hem 18.00-19.00
Har sagt till husse att blir det ingen ändring så är det tack och hejdå från mig.
Han säger att jag inte ska vara olaglig men att man ska vara glad över att det finns körning.

Inläggsrubrik: Re: Arbetstider
InläggPostat: mån jan 19, 2009 23:04 
Användarvisningsbild

knorrhane skrev:
Är det lagligt att tvinga en att jobba 13 timmar om dagen.
Jag vet att man få jobba 13 timmar om man jobbar mellan 05.00-19.00.
När jag började det här jobbet så började jag 05.00 och kunde göra kväller mellan 17.00 och 19.00och ändå hinna hem tidigt dag 2.
Nu i december så har jag fått en massa nya leveransställen.
Så nu måste jag jobba till 19.00 och kommer hem 18.00-19.00
Har sagt till husse att blir det ingen ändring så är det tack och hejdå från mig.
Han säger att jag inte ska vara olaglig men att man ska vara glad över att det finns körning.

Hej och välkommen.

VATL är den lag som arbetsgivaren skall följa vid arbetstidens förläggning när det gäller vägtransporter, om inte annat gäller genom kollektivavtal. VATL säger inget om max daglig arbetstid utan det är max ordinarie veckoarbetstid om 40h, överskridande tid under veckan räknas som allmän övertid och är max 200h/kalenderår. Övertid är väll att betrakta som frivillig om den inte är beordrad.

Sedan finns det sammanlagd arbetstid, ordinarie arbetstid+övertid, den får inte under någon vecka vara mer än 60h samt inte överstiga 48h i genomsnitt under en 4-månadersperiod. Maxtiderna här är likadana som i KoV.
Det var lite kortfattat, utförligare och med hela lagen finner du hos arbetsmiljöverket.

Sedan är det det här med tvingad eller känna sig tvungen och den gränser har du tydligen nått, har själv varit där med att arbetsuppdragen bygger på. Jag tog det lite lugnare när jag sa till att detta håller inte, och vips efter en tid så blev det förstärkning på bilen. Arbetsgivaren slapp övertidskostnad och bekymmer när den var slut för året samt att det blev möjlighet till fler utnyttjandetimmar på bilen genom mer tillgänglig personal, och jag fick tid för annat. Långa dagar var det ändå när man arbetade men de blev färre till antalet.

ps. vill nog säga en sak om hur man kanske skall tänka och räkna om arbetstid/dygn, arbetstid/vecka när jag läser dina tider, du verkar ligga på gränsen och kanske till och med på fel sida om det är 05.00-19.00 veckan igenom. Vänd på det, räkna på vilor som man skall ha, men det har du säkert koll på. Ett ps i all välmening.

mvh

Inläggsrubrik: Re: Arbetstider
InläggPostat: mån jan 19, 2009 23:13 

Arbetstiden är 40 timmar en helgfri vecka och dessa förläggs på 4 eller 5 arbetspass på ett sånt sätt att det inte bryter mot lagar och förordningar (alltså Väg-ATL och kör- och vilotider). Detta är i grova drag enligt kollektivavtalet, det finns en del specialvarianter också. Se Transportavtalet för mer info.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]