>>>> Sweden Truckstops Lastbilsforum <<<<


Aktuellt datum och tid: fre aug 29, 2014 20:02

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Många timmar pa en vecka!
InläggPostat: ons okt 08, 2008 10:43 
Offline

Blev medlem: tor mar 27, 2008 1:18
Inlägg: 76
Hej

Förra veckan satt jag vid ratten i jobbet dessa tider förutom lunchrast. Jag är anställd.

Måndag 8-20
Tisdag 8-20
Onsdag 8-20
Torsdag 9-19
Fredag 7-19
Lördag 7-20
Söndag 8-20

Lagligt t.o.m har jag räknat ut dag för dag :shock:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 08, 2008 12:13 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 08, 2007 11:30
Inlägg: 394
Ort: ute i skogen, långt från civilisationen
Lastbilen skrev:
Lagligt t.o.m har jag räknat ut dag för dag :shock:


det är inte så att du räknar som fan läser bibeln, det där följer inte lagen...
du får inte överstiga 60 timmar per vecka enligt arbetstidslagen och jag räknade ihop tiden, det framgår inte hur lång rast du hade så jag antog att det var en timme och fick ihop summan 76 timmar...
16 timmar för mycket...

_________________
http://www.transportsidan.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 08, 2008 19:57 
Offline

Blev medlem: ons jul 16, 2008 20:03
Inlägg: 35
torpar´n har du nån länk med fakta om detta? Jag gick in och kollade på http://www.av.se/fragorochsvar/arbetsti ... rbeta.aspx och där står det

"Den ordinarie arbetstiden får uppgå till högst 40 timmar i veckan. När det behövs med hänsyn till arbetets natur eller arbetsförhållandena i övrigt , får arbetstiden uppgå till 40 timmar i veckan i genomsnitt under en tid av högst fyra veckor. Dvs arbeta mer vissa veckor och mindre andra.

När det finns särskilt behov av ökad arbetstid, får övertid tas ut med högst 48 timmar under en tid av fyra veckor eller 50 timmar under en kalendermånad. Övertiden får uppgå till högst 200 timmar under ett kalenderår. "


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 08, 2008 23:23 
Offline

Blev medlem: tor mar 27, 2008 1:18
Inlägg: 76
torpar´n skrev:
det är inte så att du räknar som fan läser bibeln, det där följer inte lagen...


Jodå, jag kör taxi, det som gäller är att man ska ha minst 11 timmars vilotid senaste 24 timmarna, så teoretisk så kan man köra 13*7=91 timmar/vecka. :?

Visst är det konstigt, fraktar man människor så får man köra så enormt mycket, men fraktar man gods med lastbil så får man arbeta maximalt ungefär hälften. Har funderat mycket över den bristande logiken i detta.

( Får erkänna att min arbetstid ovan är överdrivna,men många verkar arbeta så inom taxi, helt lagligt. )


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 09, 2008 0:34 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jul 02, 2007 12:09
Inlägg: 501
Ja det var märkliga förutsättningar.

Ni går alltså under vilotidsförordningen som taxichaufförer, http://www.riksdagen.se/webbnav/index.a ... =1994:1297

Har ni verkligen inte några andra reglement att följa?
Lyssnade på taxi (scanner) ibland och då kunde man höra stationen dela ut körningar och det var ett rackarns planerande med raster och skiftbyten, någon chaufför kunde inte ta körningen för rasten, någon annan för att dagen närmade sig slutet och den tredje var på andra uppdrag.
Och detta var när vi blev med i unionen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 09, 2008 2:05 
Offline

Blev medlem: sön aug 12, 2007 20:48
Inlägg: 540
Är det bara jag som inte hänger med??
Det Jörgen hänvisar är dygnsvilan
Veckovila o maxarbetstid gäller väl fortfarande för taxi???


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 09, 2008 7:53 
Offline

Blev medlem: tor mar 27, 2008 1:18
Inlägg: 76
intruder skrev:
Veckovila o maxarbetstid gäller väl fortfarande för taxi???


Nej, tyvärr inte, här står det mer om just taxi i vägverkets broschyr.

http://publikationswebbutik.vv.se/shopp ... _1434.aspx

Tror i och för sig att det kan stå något i kollektivavtalet om maximal arbetstid, raster etc, men det är inte så många taxiåkare som har tecknat kollektivavtal, skiljer sig kanske på olika ställen i landet, men i storstäderna verkar det dåligt med det.

"– Jag har träffat en chaufför som jobbat 360 timmar i månaden i genomsnitt under ett år. I genomsnitt! Det är inte klokt. Tittar man på alla förare i Uppsala blir snittet säkert 240 timmar per månad."

http://www.transport.se/HOME/trp2/tidn/ ... B40048AEF6


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 09, 2008 9:48 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jul 02, 2007 12:09
Inlägg: 501
mm, men jag tror nog med all säkerhet att som anställd taxichaufför så är det arbetstidslagen som gäller för er, http://www.av.se/lagochratt/atl/ . Den lagen gäller för alla anställda, undantag finns som t.ex när man lyder under vägarbetstidslagen vilket just är en undantagslag.

Minst 11h dygnsvila och minst 35h veckovila i arbetstidslagen.
I den finns det även begränsningar om att den genomsnittliga arbetstiden inte får överstiga 48h under en 4-månadersperiod, likadant som för anställda lastbils- och busschaufförer.

Ingen större skillnad alltså mer än att veckovilan skall vara längre, 45h, att dygnsvilan är flexiblare samt att körtiden är reglerad när man lyder under vägarbetstidslagen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 09, 2008 10:32 
Offline
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 01, 2007 19:32
Inlägg: 426
Ort: Stockholm
Arbetstidslagen gäller faktiskt även anställda taxichaffisar. En chaufför som jobbat 360 timmar i månaden gör det antingen olagligt, som F-skattare eller egenåkare. Det fungerar inte så att bara för att en arbetstidslag finns för ett område så undantar den alla andra. Även fast vi som kör tung trafik har KoV betyder inte det att vi kan skita i Arbetstidslagen. Vår arbetstid måste följa BÅDE KoV och Arbetstidslagen.

Nu vet jag inte vem som hålls ansvarig för arbetstider i ett sånt här fall men någon kan få det riktigt varmt om öronen om din arbetsvecka blir uppmärksammad av en myndighet. Detta förutsatt att du är anställd.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 09, 2008 10:42 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jul 02, 2007 12:09
Inlägg: 501
Den som är ansvarig är arbetsgivaren, det är denne som lägger upp och planerar arbetstiderna.

ATL och VATL reglerar anställdas arbetstider, egenföretagare gäller det inte några lagar för. Dessa behöver bara följa KoV.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 09, 2008 11:18 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jul 02, 2007 12:09
Inlägg: 501
Något mera om ATL. :wink:
Den gäller bara för varje arbetsgivare, om en arbetstagare har två eller flera spelar ingen roll. Vilket ger möjligheten att köra för två arbetsgivare inom taxibranchen, 3 dagar*13h för en och 4*13h för någon annan = 7 dagar/vecka. Tokigt kan man tycka med en arbetsvecka på 91h. :roll: Det är kanske så de gör :?:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 09, 2008 15:14 
Offline

Blev medlem: sön aug 12, 2007 20:48
Inlägg: 540
Lastbilen det Jörgen o Wurren skriver gäller
Det du hänvisar till är BARA dygnsvilan
Ej veckovila o arbetstider
Det finns även körtider för taxi men jag ska leta vidare


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 09, 2008 17:48 
Offline

Blev medlem: ons jul 16, 2008 20:03
Inlägg: 35
vad kommer de där 60h ifrån hittar bara 45-48-50h..

Men då kan man alltså inte utnyttja körtiden max med tanke på att den blir 45h i snitt om du kör fullt 90h på 2 veckor.

Förklara gärna för mig?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor okt 09, 2008 18:54 
Offline

Blev medlem: ons jul 25, 2007 12:31
Inlägg: 49
Det är som det har nämns tidigare, arbetstidslagen gäller även taxi. All tid över 40 timmar i veckan ska sättas upp som övertid och föras i en journal.

Efter allmän övertid, hundrarfemtio(150) timmar som måste arbetsgivaren söka dispans hos facket för ytterligare 50 timmar. Har man inget kolletivavtal så lär knappast facket bevilja dispans till mer tid heller.

Du får köra 3 dagar * 13 timmar i veckan, men du måste ha minst en timma rast och under rasten får du inte uppehålla dig i eller kring bil för att vara tillänglig för jobb, alltså du får inte sitta och köra med rast knappen intryckt.

Arbetstidslagen gäller allaanställda. Skulle inte vara roligt om arbetsmiljöverket skulle kolla en arbetsgivare om en allvarlig olycka skulle inträffa och det är svåra person skador. Kan bli dyra viten...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 09, 2008 22:06 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 08, 2007 11:30
Inlägg: 394
Ort: ute i skogen, långt från civilisationen
lastbilsandreas skrev:
torpar´n har du nån länk med fakta om detta? Jag gick in och kollade på http://www.av.se/fragorochsvar/arbetsti ... rbeta.aspx och där står det

"Den ordinarie arbetstiden får uppgå till högst 40 timmar i veckan. När det behövs med hänsyn till arbetets natur eller arbetsförhållandena i övrigt , får arbetstiden uppgå till 40 timmar i veckan i genomsnitt under en tid av högst fyra veckor. Dvs arbeta mer vissa veckor och mindre andra.

När det finns särskilt behov av ökad arbetstid, får övertid tas ut med högst 48 timmar under en tid av fyra veckor eller 50 timmar under en kalendermånad. Övertiden får uppgå till högst 200 timmar under ett kalenderår. "


nu har jag hittat det jag pratade om i skrift, se det gula fältet i mitten av sidan... visste att jag hade läst det nånstans...

http://www.av.se/lagochratt/vatl/Kapitel06.aspx

_________________
http://www.transportsidan.se/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010