>>>> Sweden Truckstops Lastbilsforum <<<<

Aktuellt datum och tid: mån mar 18, 2019 19:48

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Backlampor för lastbilar
InläggPostat: lör mar 26, 2011 14:26 

Har försökt kolla runt så gott jag kan men inte lyckats något vidare med min undersökning så jag frågar er här som bör veta.

Vad för typ av lampor sitter i backlyset, bromslyset generellt sett på de flesta lastbilar?

Gällande broms: Vad jag hört är det 2 st BA15s lampor med olika styrkor och inte BAY15D, stämmer detta eller har de någon annan beteckning/benämning (BAU15s eller liknande)?

Var snäll och undvik att prata om watt då detta är extremt missvisande (endast relevant till ljusstyrkan).

InläggPostat: sön mar 27, 2011 1:46 
Användarvisningsbild

Stylingwebben skrev:
Har försökt kolla runt så gott jag kan men inte lyckats något vidare med min undersökning så jag frågar er här som bör veta.

Vad för typ av lampor sitter i backlyset, bromslyset generellt sett på de flesta lastbilar?

Gällande broms: Vad jag hört är det 2 st BA15s lampor med olika styrkor och inte BAY15D, stämmer detta eller har de någon annan beteckning/benämning (BAU15s eller liknande)?

Var snäll och undvik att prata om watt då detta är extremt missvisande (endast relevant till ljusstyrkan).

Förekommer både BAY15D (5/21W) och BA15S (21W) men det sistnämda är klart vanligare.

Watt har för övrigt ingenting med ljusstyrkan att göra. Watt eller J/s är en SI-enhet för att ange effekt och har ingenting med ljusstyrka att göra.

InläggPostat: sön mar 27, 2011 9:36 

Är det vita eller röda lampor som används till broms?

InläggPostat: sön mar 27, 2011 13:06 
Användarvisningsbild

Vita!

InläggPostat: sön mar 27, 2011 14:44 

Nu pratar du "lustigt"
Dom olika lampor du nämner
Ett har du helvita baklyktor skall du har röda lampor i till broms o parkering o gul till blinkers
Är det "normala" baklyktor skall du ha vita till bak o broms o blinkersen
21watt i broms o blikers
Har du en MB skall det vara 10watt i parkering
Volvo/Scania är det 5watt i parkering

InläggPostat: sön mar 27, 2011 15:14 

Tycker inte jag pratar lustigt. Jag frågar eftersom jag inte vet. Jag har ett företag som ska köpa in LED lampor till lastbilar och vill så klart ta reda på vad för lampor som kommer gå åt och vilken färg de lampor har i de flesta fall så jag även vet hur många lampor av varje sort jag ska ta hem.

Så tack så mycket för hjälpen hittills!

InläggPostat: sön mar 27, 2011 16:10 

Stylingwebben skrev:
Tycker inte jag pratar lustigt. Jag frågar eftersom jag inte vet. Jag har ett företag som ska köpa in LED lampor till lastbilar och vill så klart ta reda på vad för lampor som kommer gå åt och vilken färg de lampor har i de flesta fall så jag även vet hur många lampor av varje sort jag ska ta hem.

Så tack så mycket för hjälpen hittills!

Du får öppna o titta va du har för lampor det är säkrast
Endel sitter det 21/5 watt på parkerings ljuset "Broms/parkering ljus är samma lampa"

Passa på här även o kolla här vart du skall skicka efter i från
Vet att kvaliten har vart dålig på något ställe

InläggPostat: sön mar 27, 2011 16:38 

intruder skrev:
Du får öppna o titta va du har för lampor det är säkrast
Endel sitter det 21/5 watt på parkerings ljuset "Broms/parkering ljus är samma lampa"

Som sagt, det är inte "jag" som ska ha dessa lampor (bra i fall du läser vad jag skriver innan du svarar ^_^). Sen så bad jag dig även att inte referera till watt utan vill veta vilken bas lampan har och eventuellt vilken typ av ljusstyrka lampan har.

intruder skrev:
Passa på här även o kolla här vart du skall skicka efter i från
Vet att kvaliteten har vart dålig på något ställe

Blir import från Kina. Jag har jag redan testat ett dussin olika fabriker och har hittat en några fabriker som har LED lampor i bra kvalitet (väldigt noggrann med att det ska vara bra kvalitet).

InläggPostat: sön mar 27, 2011 18:09 

Varför jag skrev i watt är för Andersson har redan svarat på din fråga ang sockel du ska ha
BA15s eller BAY15d
Vad jag vet så finns BA15s sockeln med 5watt/10watt/18watt/21watt

InläggPostat: sön mar 27, 2011 18:34 

intruder skrev:
Varför jag skrev i watt är för Andersson har redan svarat på din fråga ang sockel du ska ha
BA15s eller BAY15d

Svårt att konvertera om det till LED lampor så det blir ungefär samma styrka.

InläggPostat: sön mar 27, 2011 18:40 

Stylingwebben skrev:
intruder skrev:
BA15s eller BAY15d

Svårt att konvertera om det till LED lampor så det blir ungefär samma styrka.

Kolla på diodhuset.se "lampguiden"
Har inte kollat själv

InläggPostat: fre apr 15, 2011 17:15 

watten borde ju vara prio ett näst efter sockeln i detta fall. Ser alldeles för många som har satt dioder i sina vanliga baklampor och det syns inte ett skit när dom bromsar...

InläggPostat: fre apr 15, 2011 20:43 

BARRET skrev:
watten borde ju vara prio ett näst efter sockeln i detta fall. Ser alldeles för många som har satt dioder i sina vanliga baklampor och det syns inte ett skit när dom bromsar...

Som sagt har watt absolut INGET att göra med ljusstyrkan, watt är endast ett mått på hur mycket energi en lampa förbrukar. En vanlig glödlama förbrukar extremt mycket mer energi än en led lampa men producerar inte proportionerligt lika mycket ljus.

InläggPostat: sön apr 17, 2011 22:38 

Stylingwebben skrev:
BARRET skrev:

Som sagt har watt absolut INGET att göra med ljusstyrkan, watt är endast ett mått på hur mycket energi en lampa förbrukar. En vanlig glödlama förbrukar extremt mycket mer energi än en led lampa men producerar inte proportionerligt lika mycket ljus.

nä men jag tänkte mer på hur mkt diodlampan motsvarar en vanlig glödlampa i ljusstyrka. Dom flesta vet ju hur mkt 5w och 21w lyser. Då är det väl enklare att räkna watt istället för nåt annat som gemene man ändå inte känner till..

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]